Matury coraz bliżej, a wielu z maturzystów czuje, że ostatni rok był dla nich całkowicie zmarnowany. I wcale nie wynika to z ich osobistego lenistwa, choć na pewno jest spora grupa uczniów, którzy zupełnie sobie naukę odpuściła. Niestety jednak nasze braki i coraz mocniej pojawiający się stres wynikają z samej formy takiego nauczania, a często również z podejścia do tego tematu nauczycieli.

Skrócony czas nauki i brak wsparcia

Dziś lekcje są skrócone do granic możliwości, często tylko do 30 minut, zamiast standardowych 45 minut. Może się to wydawać świetną opcją dla młodych ludzi, bo nie siedzą oni cały czas przed monitorem i mają dłuższe przerwy. Niestety w praktyce oznacza to, że młodzież siedzi przed komputerami dłużej bezczynnie, a lekcje są za krótkie, żeby przerobić cały materiał. Dziś wiele uczniów nie ma jeszcze przerobionej podstawy, nie mówiąc już o żadnych powtórkach. Przez to uczniowie nie czują się zupełnie zmotywowani, żeby powtarzać coś w swoim zakresie, skoro w szkole nie podkreśla się, jakie to jest ważne, a nawet nie czuje się, że do matur został tylko miesiąc.

Brak wiedzy o samej maturze

W tym roku na maturze będzie naprawdę sporo zmian, między innymi tegoroczni maturzyści nie przystąpią do egzaminów ustnych, chyba że jest to wymagane, aby zostali przyjęcia na uczelnię, na przykład zagraniczną. O takiej opcji mówi się już chociażby w odniesieniu do szkół w Legnicy, gdzie grupka uczniów ma zamiar przystąpić do egzaminów ustnych – więcej na Legnica Info. Do tego dochodzi znacznie okrojony materiał, który mimo wszystko jest przerabiany na zajęciach, marnując cenny czas uczniów. Nie wiemy tak naprawdę, czego możemy się spodziewać, a najmocniej ta niewiedza uderzy oczywiście w maturzystów i ich wyniki. Nikt nie ma zbyt dużych nadziei i patrząc na średnią procentową z zeszłego roku, możemy być raczej ciemnej myśli. Chociaż kto wie, może nowa forma matury faktycznie przełoży się na lepszy wynik procentowy.

Brak poczucia sensu i celu

Jednak najmocniej na maturzystów wpływa brak poczucia sensu w tym, co robią. Większość z nich nie wychodzi teraz z domu, nawet do pracy, przez co nie do końca odczuwa upływ czasu. Przez długotrwałe zamknięcie możemy też odczuwać wiele problemów psychicznych, które dodatkowo zmniejszają naszą motywację i niejako zmuszają nas do kwestionowaniu sensu naszej nauki. Zastanawiamy się, czy chcemy iść na studia i powoli robi nam się wszystko jedno. Poza tym matura ma być w tym roku łatwiejsza i dostosowana do naszych możliwości, przez co znacznie mniej osób czuje potrzebę uczenia się i stawia na swoje umiejętności ćwiczone przez ostatnie lata szkoły.